MAGEHELSE /

Ubalanse i tarmfloraen – Stigs tre tarmtester

I dag forskes det for fullt på tarmfloraens kobling til forskjellige sykdommer, helsetilstander og til og med i relasjon til hjernens funksjon. Men hvordan vet man egentlig om tarmfloraen er i balanse eller ikke? I denne artikkelen forteller vi hvordan du holder rede på balansen i tarmfloraen samt tipser om Stig Bengmarks tre enkle tarmtester.

Hvorfor er det viktig med en balansert tarmflora?

Tarmfloraen er involvert i en rekke viktige funksjoner i kroppen – blant annet sitter ca. 70 prosent av immunforsvaret vårt i tarmfloraen. En balansert tarmflora er også viktig for at magen skal ha det bra samt for at fordøyelse og næringsopptak skal fungere skikkelig.

Hvordan merker man om tarmfloraen er ute av balanse?

Tarmfloraen er unik fra person til person, så noen optimal tarmflora eksisterer ikke. Likevel finnes det visse symptomer man bør være på vakt for som kan gi hint om at tarmfloraen ikke er helt i balanse.

Kjøp Synbiotic her!

En person med en balansert tarmflora har ofte en velfungerende mage og regelmessige, problemfrie tarmtømminger. Hvis balansen i tarmfloraen er forstyrret, så viser det seg oftest gjennom forskjellige typer av mageproblemer. Men det finnes også flere symptomer som kan være signal på en ubalanse i tarmfloraen. For å liste opp hvordan det står til med tarmfloraen, så kan det være til hjelp å stille seg følgende spørsmål:

  • Hvordan ofte er du syk? (Et nedsatt immunforsvar kan potensielt være knyttet til en ubalanse i tarmfloraen)
  • Har du ofte problemer med soppinfeksjoner, urinveisinfeksjoner eller lignende? (En svekket tarmflora kan bidra til økt følsomhet for infeksjoner)
  • Har du nylig tatt antibiotika? (Antibiotika er en effektiv måte å bekjempe infeksjoner på, men antibiotikaen kan også ta livet av de gode bakteriene, noe som kan påvirke tarmfloraen negativt)
  • Går du regelmessig på do? (1–3 ganger per dag er normalt for de fleste, selv om det selvfølgelig forekommer individuelle forskjeller)
  • Opplever du ofte problemer med magen eller at magen din er følsom? (Det kan handle om oppblåsthet, gasser, midlertidige problemer med forstoppelse og diaré samt fordøyelsesproblemer)

Stig Bengmarks tre tester for tarmfloraen

1. Jordskokktesten – Jordskokker er svært rike på de sunne, men hardfordøyelige fibrene fruktaner. En måte å teste tarmfloraen sin på er derfor å spise en rå, middels stor jordskokk (skive i salat eller i en smoothie) og se hvordan magen reagerer. Hvis du ikke får noen mageproblemer, så kan du være ganske sikker på at du har en velfungerende tarmflora.

2. Mais- eller blåbærtesten – I normale tilfeller tar det ca. 20 timer for mat å ta seg gjennom hele fordøyelsessystemet. Lunsjen bør derfor komme ut mellom kl. 8–9 neste morgen, og middagen rundt 12–13 neste dag. Du kan måle hvordan lang tid tarmpassasjen tar ved å spise blåbær eller mais og se når det kommer ut igjen.

3. Kebnekaise-testen – Med en velfungerende tarmflora er det normalt å fylle toalettet med en større mengde avføring to ganger om dagen. Hvis man produserer tilstrekkelig med avføring, så bør en liten «alpetopp» stikke opp over vannflaten, og toalettet kan bli lett overbelastet.

 

Bakterier og fibre for magen

  • 15 milliarder melkesyrebakterier
  • 4 unike bakteriestammer
  • 4 gram glutenfria kostfibrer
Kjøp Synbiotic her
MER FRÅN:

Bakterier og fibre for magen

  • Basert på 20 års forskning
  • Produsert i Sverige
  • Naturlig - ingen tilsetningsstoffer

nyheter og tips for tarmfloraen din