Super Synbiotics/Magehelse/Tarmflora/Tarmfloraen og huden – slik kan en god tarmflora gi deg en bedre hud
Super Synbiotic Magehelse
Huden och tarmfloran - Super Synbiotics

Tarmfloraen og huden – slik kan en god tarmflora gi deg en bedre hud

Del på facebook
Kopier lenke
Send linken på e-post

Flere og flere studier viser at magen har minst like stor innvirkning som hjernen på hvordan vi har det. En balansert tarmflora gjør underverker for både den fysiske og mentale helsen vår og kan til og med gi oss bedre hud. På samme måte som magen har også huden en flora av gode bakterier som er viktige for helsen, og som påvirkes av kosten og livsstilen vår. Hudens tilstand påvirkes samtidig av bakteriene i tarmen og kan komme til å lide dersom tarmfloraen er i ubalanse. I denne artikkelen forklarer vi sammenhengen mellom huden og tarmfloraen og gir tips om hvordan du kan få bedre hud ved å ta vare på de gode bakteriene – både i magen og på huden.

Vi har millioner av bakterier på huden – som skal være der

Akkurat som vår tarmflora består av en rekke bakterier, virus og andre mikroorganismer, har også huden et økosystem av mikroorganismer. Det lever minst en million bakterier på hver kvadratmeter av huden vår sammen med forskjellige sopp, virus og midd. Disse mikroorganismene beskytter mot infeksjoner, fremmer sårheling og fungerer samtidig som en beskyttende barriere mot eksterne belastninger fra omverdenen. Huden er dessuten kroppens største organ, og mikroorganismene på huden påvirker også resten av kroppen. Vi er med andre ord avhengige av en balansert bakterieflora på huden for at hele kroppen skal trives.

De gode bakteriene motvirker hudproblemer

Forskning viser at personer med mye akne ikke har samme mangfold av mikroorganismer på huden som personer uten akne. Studier har også vist at hudplager som rosacea, akne og psoriasis kan skyldes en ubalanse i hudens bakterieflora, samtidig som en balansert bakterieflora på huden kan motvirke visse typer hudkreft. I dag bruker vi dessverre massevis av hygieneprodukter som forstyrrer balansen til hudens mikroorganismer, da de inneholder sterke kjemikalier som kan redusere mengden av gode bakterier på huden. På lang sikt kan dette føre til hudproblemer.

Kjøp Synbiotic her!

En sunn hud begynner med god magehelse

Tarmfloraen bidrar til å beholde balanse og likevekt i kroppen, og en ubalanse i tarmfloraen kan ha stor innvirkning på kroppens øvrige organer, spesielt huden. Flere og flere studier knytter god hud til god magehelse, hvor en balansert tarmflora har vist seg å motvirke hudproblemer som eksem, akne og rosacea. Magen og huden er i konstant dialog, hvor ubalanse i tarmfloraen har direkte innvirkning på hvordan huden har det. Tarmfloraen står for 70 % av immunforsvaret vårt og påvirker de næringsstoffene, hormonene og enzymene kroppen vår trenger for å trives. Hvis det er en ubalanse i tarmfloraen, er huden ofte et første tegn på at noe er galt.

Typiske hudproblemer som kan være tegn på at tarmfloraen er i ubalanse, er kviser, utslag, rødhet, tørrhet eller at huden bare føles blek og mindre spenstig. Forskning viser at det er en tydelig sammenheng mellom betennelser i tarmen og betennelser i huden, der personer med akne og rosacea har ti ganger høyere sannsynlighet for å ha mageproblemer. Man har også oppdaget at 34 % av personer med IBS lider av hudproblemer knyttet til magesykdom. Å ta vare på tarmen og sørge for å ha god magehelse kan med andre ord gi huden din en glans og klarhet som hudpleiebehandlinger og kremer aldri kommer i nærheten av.

Tre tips for en strålende hud og harmonisk tarmflora

1. Spis en fiberrik kost som inneholder mye prebiotika

Prebiotika er en type tungt fordøyelige fibre som gir næring til de gode bakteriene, hjelper fordøyelsesprosessen, hemmer veksten av farlige bakterier og styrker immunforsvaret. En kost som inneholder mye prebiotika, stimulerer mangfoldet av gode bakterier og gjør underverker for helsen. Noen eksempler på næringsmidler du kan velge for å gi kroppen nødvendig prebiotika, er valnøtter, løk, asparges, artisjokk, hvitløk, havregryn, røde linser og soyabønner.

2. Styrk tarmfloraen med gode bakterier

For å bevare de gode bakteriene på huden bør du unngå å bruke altfor sterk såpe og ansiktsrens. Det kan være en god idé å gå gjennom produktene i skapet på badet og kanskje bytte ut noen av dem mot milde produkter. Det finnes også en del hudpleieprodukter med tilsatt probiotika som kan hjelpe med å bevare det mangfoldet av bakterier og andre mikroorganismer som huden din trenger for å ha det bra.

3. Fyll på med ekstra bakterier – og behold dem

Det kan være lurt å tilsette litt ekstra av de gode magebakteriene som et komplement til en nærings- og fiberrik kost med mye frukt og grønnsaker – det gir mikroorganismene i tarmen en ekstra boost. Du kan for eksempel prøve å tilføye fermenterte næringsmidler som inneholder levende bakterier til den daglige kosten din, for eksempel ved et par spiseskjeer surkål eller kimchi. Gode bakterier (probiotika) og fibre (prebiotika) kan man også innta i konsentrert form som et synbiotikatilskudd – les mer her!

Bakterier og fiber for tarmen din
  • Basert på 15 års forskning
  • Produsert i Sverige
  • Naturlig - ingen tilsetningsstoffer

 

Referanser:

https://www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080130170325.htm

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180301103701.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6048199/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25291137/

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/phpp.12334

https://waojournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40413-017-0160-5

 

 

Goda vanor för tarmfloran och bättre sömn - Super Synbiotics

Gode vaner for en balansert tarmflora og bedre søvn

10 frågor som ger dig bättre koll på din maghälsa - Super Synbiotics

10 spørsmål som gir deg bedre kontroll over magehelsen

Så gör du för att dämpa och förebygga inflammation - Super Synbiotics

Slik går du fram for å dempe og forebygge betennelse i kroppen

Nyheter og tips for tarmfloraen din

Hej

Det ser ut som du är i Sverige

Ta mig till svenska siten