MAGEHELSE /

Om tarmfloraen – Bakteriene i magen vår

Hvorfor er bakteriene i magen så viktige? Og hva er egentlig tarmfloraen? I denne artikkelen snakker vi blant annet om tarmfloraens opphav, forskjellige typer av magebakterier og deres funksjon samt går igjennom hvordan du skaper et gunstig miljø for tarmfloraen din.

Bakterier finnes overalt

Bakterier hadde lenge et dårlig rykte siden de ble forbundet med sykdommer og infeksjoner. I dag vet vi at kroppen vår er full av bakterier – for det meste gode, men også onde – og de finnes blant annet på huden, i underlivet og i luftveiene. En stor del av bakteriene i kroppen finner vi i magen, nærmere bestemt i mage-tarmkanalen. Her finnes det rundt 100 000 milliarder bakterier som sammen veier mellom 1,5–2 kilo. Sammen utgjør disse bakteriene tarmfloraen vår, som også kalles mikrobiota.

Hvordan får vi tarmfloraen vår?

tarmflora

I løpet av de første fire årene livet legges grunnlaget for tarmfloraen. De første bakteriene arver vi fra mamma ved fødselen og senere gjennom morsmelken. Når vi senere eksponeres for nye miljøer og nye mennesker, utvides tarmfloraen med flere bakteriesorter og stammer. Tarmfloraen blir til slutt et individuelt sett av bakterier som er så pass unik og spesifikk at man i prinsipp skulle kunne identifisere en person gjennom en analyse av dennes avføring.

Tarmfloraen er likevel i stadig endring, og tarmens slimhinne fornyes så ofte som hver tredje dag. Slikt som dårlig kosthold, antibiotika-behandlinger eller eksponering for nye bakterier (for eksempel i forbindelse med utenlandsreiser) er slikt som kan endre tarmfloraens sammensetning.

Forskjellige typer av bakterier

Det finnes mange forskjellige typer av bakterier – blant annet kan de deles opp i forskjellige sorter og stammer. Men det er også vanlig å snakke om gode og onde bakterier. Det finnes også nøytrale bakterier som hverken er gode eller onde, men som spiller en viktig rolle for fordøyelsen.

Melkesyrebakterier er en type av gode bakterier som er vanlige i probiotika-tilskudd og i forskjellige typer av melkeprodukter. Til tross for navnet har melkesyrebakterier ingenting med melk å gjøre, men har fått sitt navn basert på sin evne til å gjære forskjellige sukkerarter og gjøre dem om til melkesyre.

Skap et godt tarmmiljø

vad är tarmfloran

For å skape et godt tarmmiljø der de gode bakteriene trives, er det flere faktorer som spiller inn. For eksempel er det viktig at pH-verdien i tarmen ikke er for høy, siden de gode bakteriene trives best i et surt miljø. Hvis pH-verdien i tarmen blir for høy, gir det mulighet for onde bakterier å vokse og ta over, siden de gode bakteriene ikke trives like godt – dette skaper ubalanse i tarmfloraen, som også kalles dysbiose. Dysbiose kan forårsakes av slikt som dårlig kosthold, antibiotika og langvarige problemer med forstoppelse.

For å bevare balansen i tarmfloraen finnes det flere ting å tenke på:

Du bør:

  • Spise riktig – Fokuser på å få i deg både gode bakterier og fibre. Fermenterte grønnsaker som surkål og kimchi, rå og ferske grønnsaker, frukter, bær, belgvekster samt visse kornsorter er eksempler på gode matvarer.
  • Stress ned – Langvarig stress kan påvirke tarmfloraen negativt. Mindfulness, rolige spaserturer og god søvn kan bidra til økt velvære og dermed en bedre tarmflora.
  • Beveg på deg – gjennom regelmessig mosjon kan vi både fremme sunne vaner, bedre tarmfunksjonen og hjelpe kroppen med å stresse ned.

Du bør unngå:

  • Stress
  • Antibiotika
  • Alkohol
  • Sukker
  • Generell nærings- og fiberfattig kost

 

Bakterier og fibre for magen

  • 15 milliarder melkesyrebakterier
  • 4 unike bakteriestammer
  • 4 gram glutenfria kostfibrer
Kjøp Synbiotic her
MER FRÅN:

Bakterier og fibre for magen

  • Basert på 20 års forskning
  • Produsert i Sverige
  • Naturlig - ingen tilsetningsstoffer

nyheter og tips for tarmfloraen din