Super Synbiotics/Magehelse/Kosthold/Slik får du mest mulig ut av gurkemeiens positive helseeffekter
Super Synbiotic Magehelse

Slik får du mest mulig ut av gurkemeiens positive helseeffekter

Del på facebook
Kopier lenke
Send linken på e-post

Gurkemeie – det betennelsesdempende gullet – har blitt et populært krydder i både matlagingen og som kosttilskudd. I tillegg til å bokstavelig talt forgylle tilværelsen er gurkemeien kjent for sine mange helsefordeler i form av både antioksidanter og betennelsesdempende egenskaper. Gurkemeiens betennelsesdempende egenskaper kommer av det karakteristiske gule pigmentet, og består av et molekyl som heter kurkumin. Det har likevel vist seg at kurkumin har en såkalt lav biotilgjengelighet, noe som betyr at det er vanskelig for kroppen å hente ut næringsstoffene. Men heldigvis finnes det ulike måter å hjelpe kroppen med å ta opp kurkumin på, slik at du får så mange positive helseeffekter som mulig av den gurkemeien du spiser.  

Sort pepper-ekstrakt og fett gjør det lettere for kroppen å dra nytte av kurkumin. 

Forskere begynte å interessere seg for de positive helseeffektene av gurkemeie allerede på 1900-tallet, og siden har interessen bare økt. Det siste tiåret har gurkemeien blitt stadig mer populær, og antall studier øker i en rasende fart. Mange studier har undersøkt nettopp biotilgjengeligheten, det vil si kroppens evne til å dra nytte av kurkumin. De tidligste studiene på kroppens evne til å ta opp kurkumin viste at et ekstrakt av sort pepper, kalt piperin, økte biotilgjengeligheten. I moderne studier har forskere funnet at også fett kan gjøre det lettere for kroppen å ta opp kurkumin. Og mange nyere studier har hatt økt fokus på nettopp fett og hvordan det kan øke biotilgjengeligheten. Det er takket være disse oppdagelsene at gurkemeie ofte blir kombinert med sort pepper eller fett. 

Hva innebærer de ulike kombinasjonene? 

Sort pepper-ekstraktet piperin var blant de første metodene som ble oppdaget, for å forbedre kroppens opptak av kurkumin. Metoden er derfor brukt lenger enn de nye, fettbaserte alternativene som har blitt utviklet de siste tiåret. Grunnen til at kroppen sliter med å dra nytte av kurkumin, er at stoffet blir brutt ned raskt og ikke blir liggende så lenge i kroppen. Piperin hjelper til å forhindre at kroppen bryter ned kurkuminmolekylene, så det blir liggende lenger og dermed blir lettere å ta opp i kroppen. Likevel er studiene på å kombinere kurkumin og piperin gjort på rotter, ikke på mennesker. Og for at piperin skal gi ønsket effekt, trenger du svært høye doser med både piperin og kurkumin. Piperin kan også ha en negativ virkning på effekten av vanlige legemidler, noe som kan føre til at du trenger større legemiddeldoser. 

Derfor er det gunstig med fett

I takt med at teknologien har utviklet seg, har det kommet mange ulike typer av fettløsninger som øker biotilgjengeligheten. Og den nyeste metoden som forskerne har identifisert, er å kombinere kurkumin med fett. Den enkle grunnen til hvorfor man velger akkurat fett, kommer av at kurkumin er et fettløselig stoff. Dersom du bruker fett sammen med kurkumin, omslutter fettet seg som en beskyttelse rundt kurkuminet, slik at det kan transporteres til cellemembranen via ekstracellulære væsker. På den måten kan kurkuminet senere bli tilgjengelig i plasmaet. Når kurkuminet er omsluttet av fett, blir det samtidig vanskeligere å bryte ned, og det blir derfor liggende i kroppen over lengre tid. En stor fordel av å kombinere kurkumin og fett, fremfor alt i kosttilskudd, er at det ikke krever like høye doser som når man bruker piperin. Samtidig påvirker det ikke kroppens opptak av andre legemidler, så du slipper å ta høyere doser.  

Spis gurkemeien fersk, som pulver eller i kosttilskudd. 

Gurkemeie tilhører plantefamilien ingefærvekster, og har, takket være antiinflammatoriske egenskaper, blitt brukt i den ayurvediske legekunsten i tusenvis av år. Å spise gurkemeie, og dermed få i seg kurkumin, medfører en mengde helsefordeler – fremfor alt om du spiser det regelmessig. Så, hvordan får du i deg gurkemeie på best mulig måte? Vil du tilføre gurkemeie i kosten din, kan du kjøpe den fersk eller i pulverform. Prøv gjerne Professorens betennelsesdempende gurkemeieshot, som er en god måte å få i seg gurkemeie i pulverform på. I oppskriften anbefales en spiseskje med gurkemeiepulver, som tilsvarer ca. 250–400 mg kurkumin. Foretrekker du fersk gurkemeie, er den lett å håndtere og kan godt blandes i en god suppe eller salat. Gurkemeie finnes også i form av kosttilskudd. Det er en god og enkel måte å få i seg en tilstrekkelig dose med kurkumin hver dag på. I kosttilskudd er det mest effektivt å kombinere kurkumin og fett – det gir en betydelig høyere biotilgjengelighet og krever derfor ikke like høye doser av kurkumin. I et kosttilskudd hvor kurkumin blir kombinert med fett, er biotilgjengeligheten såpass høy at det ofte holder med én tablett per dag.  

 

Referanser:

Shoba G., Joy D., Joseph T., Majeed M., Rajendran R., Srinivas P.S. Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. Planta Med. 1998;64:353–356. doi: 10.1055/s-2006-957450. 

R K Reen1, D S Jamwal, S C Taneja, J L Koul, R K Dubey, F J Wiebel, J Singh. Impairment of UDP-glucose dehydrogenase and glucuronidation activities in liver and small intestine of rat and guinea pig in vitro by piperine. Biochem Pharmacol. 1993 Jul 20;46(2):229-38.doi: 10.1016/0006-2952(93)90408-o. 

Sidney J. Stohs., Oliver Chen, Sidhartha D. RayJin JiLuke R. Bucci and Harry G. Preuss. Highly Bioavailable Forms of Curcumin and Promising Avenues for Curcumin-Based Research and Application: A Review. Molecules. 2020 Mar; 25(6): 1397. 

Bengmark S., M D Mesa., A Gil. Plant-derived health: the effects of turmeric and curcuminoids. Review. Nutr Hosp. May-Jun 2009;24(3):273-81. 

Yue-Ming Wang,Wenwei Lin, Sergio C. ChaiJing WuSu Sien OngErin G. Schuetz, and Taosheng Chena. Piperine activates human pregnane X receptor to induce the expression of cytochrome P450 3A4 and multidrug resistance protein. Toxicol Appl Pharmacol. 2013 Oct 1; 272(1): 96–107. 

Drug Interactions: Cytochrome P450 Drug Interaction TableIndiana University School of Medicine, 2007 (see: http://medicine.iupui.edu/clinpharm/ddis/clinical-table). 

Dietary Curcumin: Correlation between Bioavailability and Health Potential https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6770259/ 

Bioavailability of Curcumin: Problems and Promises https://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/mp700113r# 

Bengmark S. Plant-derived Health-Effects of Turmeric and Curcumenoids. Kuwait Medical Journal 2006, 38 (4): 267-275 

Bengmark S. Control of systemic inflammation and chronic disease – the use of turmeric and curcumenoids. In Nutrigenomics and proteonomics in health and disease. Food factors and gene interaction. Edited by Y Mine, K Miyashita, F Shahidi, Wiley-Blackwell 2009 

allt-du-behover-veta-om-omega-3-super-synbiotics-450x300

Alt du trenger å vite om omega-3

Antiinflammatorisk Pumpasoppa Super Synbiotics

Gresskarsuppe med gurkemeie, chili og ingefær

7 antiinflammatoriska kryddblandningar - Super Synbiotics

7 betennelsesdempende krydderblandinger som bør prøves

Nyheter og tips for tarmfloraen din

Hej

Det ser ut som du är i Sverige

Ta mig till svenska siten