MAGEHELSE /

Professorens betennelseshemmende gurkemeieshot

Dette er en betennelsesdempende drikke med antioksidanter som professor Stig Bengmark anbefaler å ta daglig for å holde seg frisk.

Stigs betennelsesdempende gurkemeieshot

½-1 glass usøtet fruktsaft – f.eks. ananas, eple eller lignende

1 ss gurkemeiepulver

1 ml (1/5 ts) chili eller kajennepepper

½ ss Ceylon-kanelpulver

½ ml (1/10 av en teskje) eller en klype malt kryddernellik

½–1 ss eplesidereddik (om mulig økologisk, ufiltrert eplesidereddik)

1 ts sitronsaft

Valgfritt: En klype svart pepper

 

Fremgangsmåte:

1. Bland alle ingrediensene i en karaffel eller en liten flaske

2. Rist eller bland den før du tar shoten din

3. Gurkemeieshoten kan oppbevares i en flaske med tett lokk i kjøleskapet i 3-5 dager

 

Betennelse og betennelseshemmende kryddere

Betennelse styres blant annet av genene våre, der ca. 1200 gener er involvert i kontroll av betennelse. Det har likevel vist seg at visse kryddere kan påvirke disse genene. Gurkemeie, som er hovedingrediensen i denne shoten, er det best studerte krydderet akkurat når det gjelder betennelse. Mer spesifikt er det antioksidanten kurkumin som forskerne vist ekstra stor interesse for.

Denne supershoten inneholder også de nyttige krydderne kryddernellik og kanel. Sør for å bruke ceylonkanel i stedet for den vanlige kanelen, da den kan inneholde det giftige stoffet kumarin. Kajennepepper hjelper kroppen med å absorbere alle de nyttige stoffene fra disse magiske krydderne.

 

Helsefordeler:

Gurkemeie

Den viktigste aktive ingrediensen i gurkemeie heter curcumin – en veldig sterk antioksidant med kraftige betennelsesdempende effekter. Det anbefales å konsumere gurkemeie med svart pepper, ettersom den inneholder piperin – et naturlig stoff som forbedrer opptaket av curcumin med 2000 %. Curcumin er også et fettløselig stoff. Hvis man bruker enkelte fettstoffer sammen med curcumin, fungerer fettet som et ekstra beskyttelseslag rundt curcuminen slik at den blir vanskeligere å bryte ned, noe som innebærer at det blir værende i kroppen lenger. En stor fordel med å kombinere curcumin med fett, spesielt i kosttilskudd, er at man ikke trenger så høye doser som når man bruker piperin.

 

Chili og kajennepepper

Kajenne og chilipepper er blitt brukt i uminnelige tider for sine helsefordeler og for å hjelpe til med fordøyelsen. Chilipepper inneholder naturlige forbindelser som kalles capsaicinoider, som har betennelsesdempende egenskaper.

 

Kryddernellik

Kryddernellik inneholder antioksidanter og flere forbindelser som er knyttet til betennelsesdempende egenskaper. Kryddernellik inneholder en bestemt naturlig antioksidant og betennelsesdempende forbindelse som kalles eugenol. Det har vist seg å styrke det inflammatoriske forsvaret i kroppen, og som antioksidant beskytter det cellene mot skader fra frie radikaler. Kryddernellik er også en rik kilde til mangan, som er et viktig mineral for å opprettholde hjernens funksjon og bygge sterke ben.

Kjøp hel kryddernellik for å bevare smaken og styrken. Oppbevar den i en lufttett beholder og mal den før du blander gurkemeieshoten din, med en pepperkvern for å holde kryddernelliken så frisk som mulig, ettersom styrken raskt avtar når den er blitt malt.

 

Eplesidereddik

Eplesidereddik forbedrer insulinfølsomheten og hjelper til med å senke blodsukkerresponsen etter måltider. Høye blodsukkernivåer bidrar til aldring og forskjellige kroniske sykdommer. Den beste måten å regulere blodsukkernivået på er å spise et sunt kosthold og unngå raffinerte karbohydrater og sukker. Velg økologisk, ufiltrert eplesidereddik med en «mor», som består av strenger av proteiner, enzymer og vanlige bakterier.

 

Video

MER FRÅN:

Bakterier og fibre for magen

  • Basert på 20 års forskning
  • Produsert i Sverige
  • Naturlig - ingen tilsetningsstoffer

nyheter og tips for tarmfloraen din