Super Synbiotics/Magehelse/Kosthold/Professor Bengmarks betennelsesdempende kostråd
Super Synbiotic Magehelse
Professor Bengmarks kostråd

Professor Bengmarks betennelsesdempende kostråd

Del på facebook
Kopier lenke
Send linken på e-post

Siden betennelse antas å ligge bak mange vanlige livsstilsykdommer vi opplever i dag, har den betennelsesdempende livsstilen og dietten vokst i popularitet. En betennelsesdempende kost bygger på å ta vare på tarmfloraen og sørge for å gi tarmbakteriene rikelig med næring. For deg som gjerne vil leve mer betennelsesdempende, følger her våre fem beste kostråd:

1. Begrens sukker og sukkerholdig mat, da det bidrar til forhøyet blodsukker som igjen kan skape betennelse. Unngå brus, godteri, brød, pasta, kokt ris og varme rotfrukter (spis rotfruktene kalde i stedet, ettersom sukkeret da gjendannes til fibre gjennom en prosess som kalles rekrystallisering).

2. Unngå så vidt mulig betennelsesframkallende proteiner som kasein (meierivarer), gluten (hvete, rug og korn) og zein (mais).

3. La størstedelen av kosten din bestå av ferske og rå (dypfryst fungerer også) frukter og grønnsaker med lavt sukkerinnhold. Spis også mat som er rik på antioksidanter, planteproteiner og plantefibre, for eksempel såkorn (amaranth, durra og teff), quinoa, frø, erter, bønner, linser og nøtter. Smak til maten med betennelsesdempende krydder som for eksempel kryddernellik, gurkemeie og pepper.

4. Senk varmen når du lager mat, fordi varm oppvarming kan produsere giftige og inflammatoriske stoffer som akrylamid. Forsøk aldri å varme opp maten over 120–130 grader.

5. Begrens inntaket av langkjedede fettsyrer som skaper betennelse – for eksempel animalske fettstoffer fra gris og kveg samt oliven-, raps- og solsikkeolje. Bruk i stedet fettstoffer med korte kjedelengder som kokos- og avokadofett.

6. Bonustips! For deg som vil booste helsen – suppler kosten med vitamin D, omega 3, gurkemeie og melkesyrebakterier.

Vil du ha mer informasjon? Sjekk ut professor Bengmarks komplette liste her.

 

Bakterier og fiber for tarmen din
  • Basert på 15 års forskning
  • Produsert i Sverige
  • Naturlig - ingen tilsetningsstoffer

Slik får du mest mulig ut av gurkemeiens positive helseeffekter

allt-du-behover-veta-om-omega-3-super-synbiotics-450x300

Alt du trenger å vite om omega-3

Antiinflammatorisk Pumpasoppa Super Synbiotics

Gresskarsuppe med gurkemeie, chili og ingefær

Nyheter og tips for tarmfloraen din

Hej

Det ser ut som du är i Sverige

Ta mig till svenska siten