MAGEHELSE /

Næringstyver – 4 ting som stjeler næringen din

Forskjellige typer av næringsstoffer

Det finnes to typer av næringsstoffer – energigivende og ikke-energigivende. De energigivende næringsstoffene består av proteiner, karbohydrater og fettstoffer. Ikke-energigivende næringsstoffer er vitaminer, mineraler og forskjellige typer av sporstoffer. Disse næringsstoffene er essensielle, med andre or livsnødvendige! De trengs for å holde organene våre friske, og for at kroppen skal fungere normalt.

Hvordan får man i seg nok næring?

For å få i seg alle de næringsstoffene som kroppen trenger, så er det viktig å spise variert og å spise næringstett mat – dvs. mat som inneholder mye næring i forhold til energiinnholdet. Noe annet som er viktig å tenke på, er næringsopptak. Bare fordi vi spiser næringsrikt, er det dessverre ikke sikkert at vi lykkes med å ta opp all næringen fra maten. For eksempel så påvirker ulike næringsstoffer hverandre, og det finnes også livsstilsfaktorer som kan sabotere næringsopptaket. Nedenfor lister vi opp fem vanlige næringstyver og hvordan du råder bot på dem.

Næringstyver

Te og kaffe

Tanniner som finnes i te og klorogensyre som finnes i kaffe, har en hemmende effekt på opptaket av jern i kroppen. For eksempel har det vist seg at hvis man drikker te eller kaffe i forbindelse med et måltid, så kan jernopptaket redusere med opptil ca. 60 prosent. Te og kaffe påvirker også opptaket av andre mineraler som magnesium, kalsium og sink.

For å forhindre at dette skjer anbefales det å vente i minst én time etter måltidet før man drikker kaffe eller te.

Overtrening

Hard trening er stressende for kroppen, og etter en tøff treningsøkt påvirkes både immunforsvaret og tarmfloraen negativt. Hvis man trener mye og hardt i lengre perioder, kan det utarme forrådet av bl.a. vitamin A, C, E o B samt jern, magnesium og kalsium. For dem som trener for hardt, er det derfor ekstra viktig å tenke på kostholdet og sørge for at man dekker hele sitt nærings- og kaloribehov.

Antibiotika og andre medisiner

Medisinering med antibiotika og andre legemidler er iblant nødvendig for å behandle forskjellige sykdommer og helseproblemer. En antibiotikakur kan likevel slå ut opp mot 90 prosent av tarmfloraen. Det reseptfrie legemiddelet aspirin kan også hindre opptaket av C-vitamin, som har en beskyttende effekt på slimhinnen i magen.

Under en antibiotikakur kan man med fordel ta et tilskudd av melkesyrebakterier for å kompensere for effekten på tarmfloraen. Da er det likevel viktig at man venter minst to timer etter at man har tatt antibiotikaen før probiotikaen inntas. Ved behandling med legemidler er det også viktig at man ellers har et næringsrikt og sunt kosthold.

Stress

Når du er stresset, forbrukes vitamin B, C og magnesium raskere enn normalt, noe som er paradoksalt ettersom de er ekstra viktige for kroppen ved stress. B-vitaminer er bl.a. avgjørende for å holde nervesystemet på banen. Vitamin C støtter binyrene, som er ansvarlige for å regulere utskillelsen av stresshormonet kortisol. Magnesium bidrar til å regulere hjertefrekvensen, senke blodtrykket og stimulerer signalstoffet GABA, som motvirker at nerveceller overstimuleres.

Langvarig høyt stress har en lignende effekt som hard trening på kroppen, der både immunforsvaret og tarmfloraen påvirkes. Sørg derfor for å spise ekstra næringsrikt i stressende perioder og prøv å finne sunne måter å slappe av på.

 

Referanser:

Hurrell RF, Reddy M, Cook JD. Inhibition of non-haem iron absorption in man by polyphenolic-containing beverages. Br J Nutr. 1999 Apr;81(4):289-95.

Lopresti AL. The Effects of Psychological and Environmental Stress on Micronutrient Concentrations in the Body: A Review of the Evidence. Adv Nutr. 2020;11(1):103-112. doi:10.1093/advances/nmz082

Maier L, Goemans CV, Wirbel J, Kuhn M, Eberl C, Pruteanu M, Müller P, Garcia-Santamarina S, Cacace E, Zhang B, Gekeler C, Banerjee T, Anderson EE, Milanese A, Löber U, Forslund SK, Patil KR, Zimmermann M, Stecher B, Zeller G, Bork P, Typas A. Unravelling the collateral damage of antibiotics on gut bacteria. Nature. 2021 Nov;599(7883):120-124.

Morck TA, Lynch SR, Cook JD. Inhibition of food iron absorption by coffee. Am J Clin Nutr. 1983 Mar;37(3):416-20.

MER FRÅN:

Bakterier og fibre for magen

  • Basert på 20 års forskning
  • Produsert i Sverige
  • Naturlig - ingen tilsetningsstoffer

nyheter og tips for tarmfloraen din