Super Synbiotics/Magehelse/Kosthold/Julens betennelsesdempende krydder og hvordan du bruker dem
Super Synbiotic Magehelse
Antiinflammatoriska kryddor - Super Synbiotics

Julens betennelsesdempende krydder og hvordan du bruker dem

Del på facebook
Kopier lenke
Send linken på e-post

Hvilke dufter assosierer du med julen? De fleste vil nok nevne gløgg, pepperkaker og lussekatter. Men hvor kommer egentlig disse herlige duftene fra? Faktum er at de alle kommer fra en gruppe krydder som er både smaksrike og faktisk besitter flere betennelsesdempende og helsebringende egenskaper. I denne artikkelen forteller vi mer om disse krydderne og hvordan du kan lage mat som sprer julestemning samtidig som du spiser betennelseshemmende.

Nyttig julekrydder

Kanel

Kanelen er et populært krydder året rundt, ikke bare i julen. Foruten den karakteristiske smaken er kanelen også kjent for å være betennelsesdempende og har vist seg å bidra til blant annet økt insulinsensitivitet, redusert fettinnhold i blodet samt et forbedret blodsukker og blodtrykk.

Den kanelen man oftest finner i butikkene, er såkalt kassiakanel og inneholder høye nivåer av giften kumarin. Kassiakanelen skal derfor ikke konsumeres i større mengder, da det kan være belastende for leveren over tid. Et godt alternativ er ceylonkanel – også kalt ekte kanel – som inneholder en såpass ubetydelig mengde kumarin at den er helt trygg å spise.

Kardemomme

Et krydder som stammer fra India og som blant annet blir brukt for å smaksette gløgg. Kardemommen inneholder rikelig med antioksidanter, noe som gjør den betennelsesdempende. Antioksidantene bidrar for eksempel til å beskytte cellene mot skader som forårsakes av frie radikaler. Kardemomme kan også hjelpe til med å senke blodtrykket og blodsukkeret, og har dessuten vist seg å være bra for fordøyelsen. Sist, men ikke minst, har kardemommen antibakterielle egenskaper som kan ha en positiv effekt på tannhelsen og åndedrettet.

Kryddernellik

Kryddernelliken ligger på topp blant de mest antioksidantrike krydderne og matvarene vi har i dag, og har blitt mye brukt i asiatisk medisin på grunn av sine antiinflammatoriske, antiseptiske (rensende) og anestetiske (bedøvende) egenskaper, slik som indisk ayurveda. Kryddernelliken er rik på mineralene mangan, jern, magnesium og kalsium samt A-vitamin, K-vitamin, vitamin B6, C-vitamin og riboflavin. Kryddernellik skal dessuten være svært effektivt mot luft i magen.

Kummin

Kummin (som ikke må forveksles med spisskummen) er beslektet med persille og har en nøtteaktig og lakrisaktig smak. Kummin har særlig en lindrende effekt på magesmerter, da det virker krampeløsende og luftdrivende for magen og tarmen. Dessuten er kummin svært rikt på jern og stimulerer en god fordøyelse.

Safran

Safran – kanskje mest kjent som verdens dyreste krydder, og det som gir lussekattene sin karakteristiske smak og farge. Akkurat som andre julekrydder er safran svært betennelseshemmende på grunn av det høye innholdet av antioksidanter. Safran later også til å kunne bidra til å balansere produksjonen av serotonin, noe som på sin side kan ha en positiv effekt på humøret. Sist, men ikke minst, kan safran både gi bedre konsentrasjonen og søvnkvalitet.

Ingefær

Ingefær er nært beslektet med gurkemeienen annen betennelsesdempende favoritt – og er velkjent for sine helsebringende egenskaper. Ingefær kan blant annet virke lindrende på kvalme, muskelsmerter og leddsmerter og bidra til bedre fordøyelse. Ingefær har også vist seg å kunne senke blodsukkeret og det dårlige kolesterolet. Dessuten har ingefæren antibakterielle egenskaper.

Anis

Anis kjennes igjen på den sterke duften og smaken av lakris. Det er ikke alle som setter pris på smaken, men faktum er at anis er svært næringsrikt. Anis inneholder for eksempel mye jern og mineralene mangan, kalsium og magnesium. Anis er også betennelsesdempende, krampeløsende, antibakteriell og gir bedre humør.

Bruk julens krydder for å lage betennelsesdempende mat

  • Smaksett raw-bollene dine eller andre sukker- og melfrie godsaker. Kanel, kardemomme og ingefær er gode hver for seg, men man kan også blande det med flere krydder eller bruke ferdigblandet pepperkakekrydder.
  • Bytt ut risgrøten med chiapudding eller overnight oats som du kan smakstilsette med valgfritt julekrydder – her er det kjempegodt med safran!
  • Et hjemmelaget frøknekkebrød som er bakt ved lav temperatur i ovnen, er ekstra velsmakende hvis du krydrer det med anis og kummin, eller hvorfor ikke prøve kanelknekkebrød?
  • Lag en varmende krydderte eller en krydderlatte. Bland sammen noen yndlingskrydder, f.eks. kanel, kardemomme, ingefær og kryddernellik, med plantebasert melk og varm opp i en kasserolle på komfyren. Tilsett litt honning for en søtere smak. Kan også blandes med varmt vann og litt honning for en smaksrik og betennelseshemmende te.
  • Lag din egen granola som du smaksetter med julens krydder. Bland sammen havregryn, gresskarfrø, bløtlagt bokhvete og andre valgfrie frø/nøtter med yndlingskrydderne dine og noen spiseskjeer kokosnøttolje. Spre det på en stekeplate og la det stå i ovnen på lav temperatur i noen timer. Rør om med jevne mellomrom.

 

God jul!

 

Bakterier og fiber for tarmen din
  • Basert på 15 års forskning
  • Produsert i Sverige
  • Naturlig - ingen tilsetningsstoffer

Slik får du mest mulig ut av gurkemeiens positive helseeffekter

allt-du-behover-veta-om-omega-3-super-synbiotics-450x300

Alt du trenger å vite om omega-3

Antiinflammatorisk Pumpasoppa Super Synbiotics

Gresskarsuppe med gurkemeie, chili og ingefær

Nyheter og tips for tarmfloraen din

Hej

Det ser ut som du är i Sverige

Ta mig till svenska siten