MAGEHELSE /

Hva er betennelseshemmende mat?

Du har sikkert hørt begrepet betennelseshemmende mat før, men hva er det egentlig? I bunn og grunn handler det om å redusere betennelse i kroppen gjennom å spise riktig mat og tilberede den på riktig måte. Les videre for å se vår liste over hvilke matvarer som fremmer og hemmer betennelse.

Hva er betennelseshemmende mat?

Betennelseshemmende mat består hovedsakelig av næringsstoffer som har en dempende effekt på betennelse i kroppen, fremfor alt forskjellige typer av føde fra planteriket. Parallelt med dette unngås mat og næringsstoffer som kan øke betennelse – for eksempel sukker og transfett.

Spise antiinflammatorisk og dempe betennelse – hvorfor er det viktig?

Såkalt akutt betennelse er ikke farlig – det er kroppens naturlige reaksjon og beskyttelse når vi utsettes for trusler (for eksempel kjemikalier og onde bakterier) eller skader. Denne typen av betennelse viser seg for eksempel gjennom rødming, opphovning og varmeøkning. Lavgradig eller kronisk betennelse, på den annen side, er når betennelse ligger og ulmer i kroppen dag ut og dag inn, til tross for at kroppen ikke er utsatt for en direkte trussel. Det er i dette tilfellet betennelse kan bli skadelig. Den lavgradige betennelsen kan forårsakes av flere ting, for eksempel overvekt, usunt kosthold, stress og røyking.   

Bakterier og fibre for magen

  • 15 milliarder melkesyrebakterier
  • 4 unike bakteriestammer
  • 4 gram glutenfria kostfibrer
Kjøp Synbiotic15 her

Fordeler med betennelseshemmende mat

Generelt sett er den betennelseshemmende maten svært sunn og faller i høy grad sammen med de nasjonale kostholdsanbefalingene som gis i dag. Ettersom et betennelseshemmende kosthold for det meste består av forskjellige typer av planteføde, er den også rik på fibre, vitaminer, antioksidanter og andre nyttige ting.

Liste over betennelseshemmende matvarer

  • Grønne bladgrønnsaker (spinat, grønnkål m.fl.)
  • Frukt og bær (jordbær, blåbær, kirsebær, appelsiner m.fl.)
  • Nøtter og frø (mandler, valnøtter m.fl.)
  • Andre grønnsaker (fokuser på variasjon og spis gjerne etter sesong)
  • Glutenfrie kornsorter (amarant, durra, teff og quinoa)
  • Belgvekster (forskjellige typer av bønner, erter og linser)
  • Fermentert mat som kimchi og surkål
  • Betennelseshemmende kryddere (gurkemeie, kajennepepper, kryddernellik, ceylonkanel m.fl.)
  • Villfanget fisk (f.eks. makrell, torsk og sei)

Liste over inflammatoriske matvarer

  • Sukker (marmelader, syltetøy, kaker, kjeks, godteri, brus)
  • Raffinerte karbohydrater (loff, hvit pasta, hvit ris)
  • Fritert mat
  • Rødt kjøtt og prosessert kjøtt (f.eks. pølse og bacon)
  • Herdet fett som f.eks. margarin
  • Gluten
  • Melkeprodukter

Tips for å spise mer antiinflammatorisk

  • La rå grønnsaker utgjøre det meste av kostholdet
  • Unngå å varme opp maten mer enn 100 grader
  • Følg 80-10-10-regeln – 80 prosent ferske/frosne frukter og grønnsaker, 10 prosent vegetabilsk fett (avokado, kokos, nøtter osv.), 10 prosent protein (belgvekster, villfanget fisk osv.)
  • Reduser kjøttinntaket til maks 300 gram per uke

 


SuperSynbiotics – Kosttilskudd med over 15 års forskning

Basert på professor Stig Bengmarks mangeårige forskning på tarmfloraens kobling til helse, ble SuperSynbiotics lansert i 2016. Siden oppstarten har SuperSynbiotics fått mer enn 20 000 fornøyde kunder og er i dag et av de ledende selskapene i Sverige i sin kategori . Les mer om SuperSynbiotics kosttilskudd her. 

Bruk koden «nykunde» for 10% rabatt i kassen.

 

Referenser:

Välj Hälsa by Stig Bengmark

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/foods-that-fight-inflammation

 

MER FRÅN:

Bakterier og fibre for magen

  • Basert på 20 års forskning
  • Produsert i Sverige
  • Naturlig - ingen tilsetningsstoffer

nyheter og tips for tarmfloraen din