MAGEHELSE /

Ferske vs. fryste frukter og grønnsaker – slik velger du best

Frukt og grønnsaker er blant det sunneste vi kan spise. De er stappfulle av vitaminer, mineraler, fibre og antioksidanter som bidrar til en god helse og velfungerende tarmflora, noe som også styrker immunforsvaret. Når vi ikke lenger har tilgang til ferske frukter og grønnsaker, kan det være praktisk å gripe til fryste alternativer. Men hvor mye varierer egentlig næringsverdien? Denne artikkelen beskriver fordeler og ulemper med begge alternativene.

Små forskjeller i næringsverdier mellom fryst og ferskt

Generelt sett inneholder fryste frukter og grønnsaker like mye næring som ferske, og i de tilfellene når de fryste varene har et noe lavere innhold av næringsmidler, handler det om svært få forskjeller. Når man sammenligner ferske matvarer som erter, grønne bønner, gulrøtter, spinat og brokkoli med sine fryste motstykker, har det vist seg at både næringsinnholdet og mengden antioksidanter er lik for begge alternativene. Fibre, som utgjør maten til de gode tarmbakteriene, forekommer også i like store mengder i både fryste og ferske frukter og grønnsaker. Det samme gjelder mineraler som f.eks. magnesium, kalsium, sink og jern.

Innhøstingstidspunktet og prosessen etterpå påvirker næringsverdien

Ferske frukter og grønnsaker høstes ofte før de har blitt helt modne, noe som gir dem kortere tid til å utvikle alle vitaminene og mineralene. De ser ofte modne ut på utsiden, men har en lavere næringsverdi enn om de har blitt helt modne under naturlige forhold. Dessuten kan transport og oppbevaring ta alt fra tre dager til hele tolv måneder. I denne perioden utsettes fruktene og grønnsakene for mye varme og lys, noe som minsker mengden av visse næringsstoffer som C-vitamin, B-vitamin og tiamin.

Fryste frukter og grønnsaker høstes i stedet når de er helt modne. Deretter blir de vasket, blansjerte, fryste og pakket på noen få timer. For fryste grønnsaker forsvinner flest næringsstoffer under blansjeringsprosessen som skjer før nedfrysingen. Blansjering innebærer at grønnsakene legges i kokende vann en kort stund for å drepe skadelige bakterier og samtidig bevare smaken, fargen og teksturen. Prosessen resulterer i at vannløselige og varmesensitive næringsstoffer, slik som B-vitamin og C-vitamin, til en viss grad minsker. I tillegg til tapet av de vannløselige B- og C-vitaminene er næringsverdien i de fryste grønnsakene den samme. Tapet av vitaminer gjelder ikke for fryste frukter, da de ikke blir blansjerte.

Fryste frukter og grønnsaker kan i visse tilfeller inneholde en større mengde C-vitaminer og antioksidanter enn ferske

Studier på blant annet fryste erter, grønne bønner og fryst spinat viser likevel at disse matvarene inneholder mer C-vitamin enn om de er kjøpt ferske og har fått ligge noen dager i kjøleskapet. Noen typer frukt har også vist seg å inneholde mer C-vitamin i frysetørket tilstand sammenlignet med de ferske. Likevel inneholder de fryste varene som regel noe lavere nivåer av betakaroten (A-vitamin). I studier hvor man har sammenlignet fryste og ferske blåbær, kunne man se at de fryste blåbærene inneholder større mengder av både C-vitamin og antioksidanter sammenlignet med samme mengde ferske blåbær.

Fordeler og ulemper med begge alternativene

Ferske frukter og grønnsaker: 

  • er næringsrike
  • smaker mer
  • har kortere holdbarhet
  • koster litt mer

Fryste frukter og grønnsaker:

  • inneholder samme næringsverdi
  • smaker ofte litt mindre
  • holder lenger
  • er litt billigere

En kombinasjon av ferskt og fryst er best

De fruktene og grønnsakene som har fått modnet helt og er plukket direkte fra lokale gårder eller kanskje din egen hage, har aller mest næring. Men det er ikke alt som kan dyrkes i Norge, og mange matvarer blir importert fra andre land. Når de ferske varene er transportert over lengre strekninger, kan det gå lang tid før de når butikken. I disse tilfellene har de fryste varene samme høye næringsverdi som de ferske, og noen ganger til og med høyere. Det beste er derfor å ta utgangspunkt i hvilke frukter og grønnsaker som er i sesong og deretter velge en blanding av fryste og ferske matvarer for å få i seg så mange nyttige næringsstoffer og fibre som mulig.

Noen tips for å maksimere næringsverdien

Det er bra å spise fruktene og grønnsakene før det går for lenge, da næringsverdien minsker med tiden. Dette gjelder særlig når de er ferske, men også fryste frukter og grønnsaker får en noe lavere næringsverdi over tid. For å bevare så mye næring som mulig er det også bra å dampe grønnsakene i stedet for å koke dem, da mange vannløselige vitaminer forsvinner under kokingen.

Som et supplement til en sunn kost med mye frukt og grønnsaker er probiotiske/synbiotiske kosttilskudd som Synbiotic15 en bra måte å tilføre kroppen ytterligere fibre og godartede bakterier som har positiv innvirkning på tarmfloraen og styrker immunforsvaret ditt på.

 

Referanser:

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/may/01/are-frozen-fruit-and-vegetables-as-good-for-you-as-fresh

http://www.eatingwell.com/article/290575/fresh-vs-frozen-vegetables-are-we-giving-up-nutrition-for-convenience/

https://www.healthline.com/nutrition/fresh-vs-frozen-fruit-and-vegetables

https://mariamarlowe.com/blog/fresh-vs-frozen-produce/

Bakterier og fibre for magen

  • 15 milliarder melkesyrebakterier
  • 4 unike bakteriestammer
  • 4 gram glutenfria kostfibrer
Kjøp Synbiotic15 her
MER FRÅN:

Bakterier og fibre for magen

  • Basert på 20 års forskning
  • Produsert i Sverige
  • Naturlig - ingen tilsetningsstoffer

nyheter og tips for tarmfloraen din