MAGEHELSE /

Betennelsesdempende kost i ferien

Ferien er en tid for å hente seg inn igjen og nyte livets goder. Samtidig har de fleste av oss opparbeidet sunne rutiner som man helst ikke vil miste bare fordi det er ferie. I denne artikkelen kan du lese mer om hvordan du utnytter ferien best mulig for å føle deg bra i både kropp og sjel.

Å prioritere helsen i ferien

Samtidig som det er viktig med sunne rutiner omkring kost, mosjon, søvn osv., må vi også finne rom for utskeielser og avslapping – ikke minst når vi har fri. Men hvis vi vil fortsette å føle oss bra i ferien, kan det være lurt i hvert fall å holde på noen av hverdagsrutinene. For eksempel kan man sørge for å ta sin daglige dose Synbiotic, drikke en grønn smoothie og bevege seg litt hver dag.

Ferien er dessuten en ypperlig tid for å skape nye vaner, da man både har energien og tiden som trengs for å gjøre endringer. Kanskje vil du ha mer mindfulnes i hverdagen, eller begynne å mosjonere regelmessig? Les mer om hvordan du skaper og opprettholder gode vaner her.

8 tips for å leve betennelseshemmende i ferien

1. Ta med synbiotika på reisen

Uansett om du skal ut og gå, dra ut med båten eller har begrenset tilgang til kjøleskap i et par dager, kan du fortsette å ta synbiotikaen din helt uten problemer . Bakteriene i Synbiotic klarer seg fint uten kjøling i kortere perioder. Så den daglige dosen med bakterier og fibre kan bli med på reisen, både i Norge og utenlands.

2. Nyt lokalprodusert mat i sesongen

Sommeren er en utmerket mulighet til å nyte lokale råvarer. Husk å støtte den lokale bonden, eller finn ut hvor man kan plukke bær og frukt selv. Nyt norske poteter, løk, jordbær, grønne bladsalater som mangold eller spinat og mye mer! Godt for både smaksløkene og for de gode bakteriene i tarmen.

3. Velg et måltid du vil satse på – hold resten enkelt

Selv om ferien skal være en tid hvor du kan hente deg inn igjen, kan det iblant bli hektisk med mange aktiviteter, utflukter, matlaging osv. Et tips der er å holde frokosten (om du ikke faster periodisk) og lunsjen enkel, og deretter legge mer i middagen. Kanskje kan du ta en smoothie til frokost, en enkel salat til lunsj og deretter en mer tidkrevende rett til middagen.

4. Eksperimenter med nye matretter

Husk å teste noen nye oppskrifter i ferien og få nye ideer til hverdagsmaten. Kanskje har du allerede en oppskrift som du ikke har rukket å prøve ennå? Du kan også velge ut en grønnsak som du aldri har prøvd tidligere, og enten finne fram en passende oppskrift eller eksperimentere på egen hånd.

5. La måltidene ta tid

Har du hørt om mindful eating? Nå er det den perfekte tiden for å prøve det ut! Spis langsomt, tygg maten ordentlig og merk deg alle smakene og teksturene. Dette kan gi bedre fordøyelse og en roligere mage, og i tillegg er det godt for tarmfloraen. Les mer om mindful eating her!

6. Beveg på deg hver dag

Fysisk aktivitet er en viktig del av en betennelsesdempende livsstil, men det trenger ikke nødvendigvis å innebære hard trening hvis du ikke liker det. Det holder lenge med 30 minutters moderat mosjon om dagen. Slå to fluer i en smekk og kombiner mosjonen med herlige sommeraktiviteter, som å gå tur, svømme, ta en sykkeltur, gjøre yoga på stranden eller teste en ny utendørssport.

7. Prioriter å hente deg inn igjen

Med fri fra jobb og skole får du forhåpentlig mulighet til å hente deg inn igjen og gjøre det du ikke har rukket i den ellers så stressede hverdagen. Sørg for å utnytte denne tiden til å hvile og sove ordentlig. Du kan også gripe muligheten til å teste ulike metoder for å håndtere stress som kan være nyttige når hverdagen kommer tilbake.

8. Finn et godt alternativ til sukkeret

I ferien blir det fort litt for mye av det hvite sukkeret. Det finnes likevel mange gode alternativer som er både mer næringsrike og har en mindre effekt på blodsukkeret. Prøv for eksempel å lage egne raw-boller med ulike smaker, eller lag din egen iskrem ved å blande fryst frukt og bær med avokado for en kremaktig konsistens.

 

Bakterier og fibre for magen

  • 15 milliarder melkesyrebakterier
  • 4 unike bakteriestammer
  • 4 gram glutenfria kostfibrer
Kjøp Synbiotic15 her
MER FRÅN:

Bakterier og fibre for magen

  • Basert på 20 års forskning
  • Produsert i Sverige
  • Naturlig - ingen tilsetningsstoffer

nyheter og tips for tarmfloraen din