MAGEHELSE /

Avokadotoast med posjert egg

Dette er rett med sunt fett og protein av høy kvalitet som bidrar til å holde energinivået ditt stabilt. Dette er spesielt viktig for unngå langsiktige helseproblemer.

Avokadotoast med posjert egg (1 person)

Ingredienser:

1 ristet brødskive, f.eks. Stigs hjemmebakte nøtte- og frøbrød eller et hvete- og glutenfritt brød

Posjert egg:

1 økologisk egg

1 ss eddik

Avokadomiks:

1 avokado

Presset fersk sitronsaft

1 ss økologisk olivenolje (eller avokado-, MCT- eller linfrøolje)

Bladgrønnsaker – ruccola, babyspinat, vannkarse, ferske urter (basilikum og/eller persille – hakket

Fersk gressløk – hakket

Salt og pepper

Chiliflak

 

Fremgangsmåte:

Kok opp vann i en kasserolle og tilsett eddik. Reduser varmen slik at vannet småkoker. Bruk en skje til å røre rundt i vannet (få vannet til å bevege seg i en sirkel). Legg egget forsiktig ned i vannvirvelen og bruk skjeen for å fange trådene og føre dem nær midten av egget. La det småkoke i 3–4 minutter avhengig av størrelsen på egget og hvor mykt du vil ha det. Husk at egget fortsetter å koke litt mer etter at du har tatt det opp av vannet. Ta egget forsiktig opp av vannet og la det hvile i en skål.

Mos avokadoen i en separat skål og tilsett hakkede bladgrønnsaker, olje, sitronsaft, salt og pepper. Bland sammen alle ingrediensene til avokadomiksen.

Rist brødet. Tilsett avokadomiks oppå brødet og legg deretter det posjerte egget på toppen. Strø chiliflak over hele toasten.

 

Tips:

Dette er et supernæringsrikt måltid – perfekt for en mindre lunsj eller for å bryte en faste. Når det blir en vane å posjere egg, er det mye lettere enn det først kan virke, og det er vidunderlig godt.

Hvis du ikke bruker Stigs nøtte- og frøbrød, kan du strø en blanding av frø oppå toasten. For eksempel chiafrø, skrelte hampfrø, ristede gresskarfrø og solsikkefrø.

Fersk avokado inneholder fett som er sunt for tarmen, 11 gram fiber (som er nesten halvparten av det daglige anbefalte inntaket) og 4 gram protein. Les mer om avokadoens mange helsefordeler her

Egg er en supernæringsrik proteinkilde av høy kvalitet som inneholder et bredt utvalg av vitaminer, mineraler, sunt fett og andre næringsstoffer. De fleste næringsstoffene finnes i plommen, og hviten inneholder for det meste protein.

Linfrøolje er en god kilde til omega 3, men kan iblant ha en sterk smak, så velg en mild olje og bruk den for å smake til eller blande med en annen oljesort.

MER FRÅN:

Bakterier og fibre for magen

  • Basert på 20 års forskning
  • Produsert i Sverige
  • Naturlig - ingen tilsetningsstoffer

nyheter og tips for tarmfloraen din